Tämän kuukauden pisin ylitys takana


Sopimus tehtiin, että jos aamulla tulee pohjoisesta on jälleen mentävä. Olisi ollut kiva lomailla edes päivän mutta ei, niin ei. Nukuttiin ensi kertaa perässä uudella petauspatjalla koska keulassa köydet narisivat voimakkaan etelätuulen heilutellessa veneitä. Aamulla uusi satamakapteeni ( itseänsä täynnä oleva moukka) hakkasi veneiden kaulakaiteita, kello ei ollut edes yhdeksän. Saksalaiset eläkeläispurjehtijat yrittivät palauttaa virkaintoilijaa maan pinnalle: Miksi hakkaat täällä, nyt on aamu me nukutaan. Hetken oli hiljaista ja rumba alkoi uudestaan. Pitää maksaa heti satamapaikka tai lähteä, oli viesti huonolla englanilla.

Aamupalan jälkeen Jari etsi mistä vene vuotaa. Vettä on tullut säännöllisesti pilssiin noin 2 litraa/ päivä. Vuoto löytyi lämminvesivaraajan putkesta, hetken päästä oli putki vaihdettu, eikä ongelmaa enää ollut. Jäljellä n 20 litraa vettä matkalla pilssiin. 

Lähdön jälkeen kun oltiin lähes ulkona satama-altaasta alkoi satamakapu viheltämään rannalla. Hän ei ollut paikalla kun lähdettiin. Satamamaksusta kuitti etsittiin pian jos joku lähtee veneellä peräämme. Omituinen tapaus tuo päivän kapu, muut olivat suorastaan kohteliaita ja auttavaisia ( ehkä veljekset kun en ensin huomannut, että kyse ei ole samasta miehestä)


Hyvällä tuulella veneellä matkaaminen on helppoa. ( kiitos Riitta Rannila kortista) Autopilotti ajaa ja saa nukkua. Munakello herättää 30 min välein toisen, 2 tuntia saa nukkua putkeen. Ihan hyvä järjestely jos saa nukuttua omalla vuorolla. 5 m/s tuuli on hyvä, autopilotti jaksaa ajaa jos aallot eivät häiritse sitä pahasti, Vene kulkee lähes suorassa. Kulkuvauhti on kryssillä silloin 6 ja takasivusta 5,5. Lounaana hernekeittoa ja näkkileipää.

Ensimmäisenä iltana oli alkudrinkkinä vodka energiajuoma. Ruokana hk:n uunimakkaraa vegaanijuustolla! Jari osti erilaisia juustoraasteita ja vegaani pääsi mukaan :) Se on tehty kookosöljystä ja maissitärkkelyksestä, mozzarellan makuinen 👎. Yöruokana mansikkakeittoa. 


Aamu valkeni jälleen lyhyen yön jälkeen aurinkoisena, hieman ohutta pilveä. Tuuli kääntyi itään ja sen jälkeen vielä kaakkoon. Jarilla huoltohommina rättien repiminen, köysien päiden tarkistaminen ja uudistaminen, sähköjohdon puhdistus. Minä ajoin pari tuntia (autopilotti sai tauon),kirjoittelin ja tein lounaaksi uusia perunoita, silliä ja savulohta. Matka etenee hitaasti mutta varmasti. Illalla ruokana oli minilehtipihvit, paistettuja uusia perunoita ja salaattia. Tein lettutaikinan valmiiksi, Jarin teki mieli... Ruokailijaa ei enää löytynyt illan leffan jälkeen joka kertoi sukellusveneestä joka haki kultaa Mustaltamereltä. Loppu ei ollut ihana. Purjeista säädettiin isommaksi ja pienemmäksi tuulen mukaan yöllä. Ajoimme väylien vieressä jossa ei ole rahtilaivoja, niitä kyllä riittää itämerellä. 


Saatiin nukkua tututulla tavalla: 30 min välein munakello soi, ylös katsomaan tilanne ympärillä, plotterissa ja tuulessa. Takaisin nukkumaan ja kierros uudestaan 2 tunnin päästä. Tänä yönä nukuin hyvin, olin kaiketi velkaa. 

Aamulla tuuli muuttui pieneksi ja aallokkoiseksi, purjeet hakkasivat. Jari otti puhjeet pois, enkä edes huomannut mitään. Kone lauloi ja autopilotti rumemmalla äänellä sen jälkeen. Nukuttiin/ torkuttiin klo 9 saakka, aamupala, tiskaus ja purjeet jälleen käyttöön. Vuorokauden ajan kuulimme vhf radiosta Naton sotalaivoista. Monia ärsytti niiden anatamat ohjeet ja kritiikkiä tuli. Osa huusi mielipiteensä kanavalla 16, varsinkin venäläiset. Taisi suomalainenkin alus olla mukana koska se kuittasi jotain. Lähellä määränpäätä alukset löytyivät saaren itäpuolelta,  6 alusta löysin. Eniten taisi ärsyttää kaikkia jenkkityyli jostain aluksesta...


Bornholmissa on helle. Ei tuule, mittari näyttää 29 veneen sisällä, auringossa 38. Vesi on vihdoin yhtä lämmintä kuin Stora Svartössä Kirkkonummella, 17 astetta. Tekisi mieli mennä veneen lattialle makaamaan, siellä on viileintä. Puhuin puhelimessa pomoni Hannelen kanssa vähän työasioita. Tosi paljon terveisiä kaikille töihin!  Tsemppiä! Täällä on aika juureton tai hyödytön olo ajoittain. Omaa akkua on myös pakko ladata joskus ja toivon, että tämä matka auttaa minua. 

Kuukauden pisin ylitys on nyt tehty meillä, 275 mailia. Aikaa meni 2 vrk ja 4 h. Matka jatkuu tuulien mukaan kohti Kieliä ja kielein kanavaa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2024 alkumatka

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura