Kotimatkalla kohti Licataa

 




Kythiran ukkosmyrskystä jäi päälle pilvien tuijottelu. Miten sää muuttuu. Jaoin blogin pariin suomalaiseen purjehtija ryhmään ja Relax vastasi, että he olivat olleet samaan aikaan meidän edellisessä ankkupaikassa Elafonisoksessa. Heilläkin ukkonen osui kohdalle, kumivene kaatui mutta onneksi perämoottori oli jo kiinni purkkarissa. Ankkurikin rekasi mutta paljon vähemmän kuin meillä. Meillä tuntui Myrskyn jälkeen, että veneily loppuu mutta onneksi se tunne meni ohitse.

Kreikkalaiset paikannimet ovat melkoisen haastavia. Kreetan suurin kaupunki on Heraklion ja Iraklion. Seuraava ankkuripaikkamme oli kartalla Finikounda ja kylässä sanottiin Foinikounda. Omassa päässäni kreikan kieli kuulostaa islannilta. 
Finikounda oli turistikylä mutta onneksi pieni. Rethymnon ihmismassat olivat onneksi takana, oli helpottavaa olla ankkurissa, vapaana. Kohti Sisiliaa ollaan matkalla ja pääsääntöisen luoteistuulen takia  jouduttiin lähtemään ennen päivän tuulia, jo klo 03 yöllä. 12 tuntia koneajoa. Ei kivaa mutta pakollista. Tässäkin Finikoundan lahdessa tuuli noudatti päivittäin omaa kaavaansa. Lännestä klo 10, 7-9 m/s ja iltapäivällä luoteesta 5-8m/s. Ankkuroitiin 5m veteen.  Kalamata jäi kokematta koska sinne olisi tullut n 50 mailia ”turhaa ajoa”. Harmi kun Harriet kehui paikkaa. 
Veneen pohjan pesu toi 0,5 solmua vauhtia lisää. Koneella pääsee nyt 5,5solmua ilman vastatuulta. Moottorinvaihdon jälkeen ei tullut lämmintä vettä. Jari aukaisi putket, puhalsi putkeen ja nyt lämmintä vettä tulee. Siellä oli ilmeisesti ilmakupla. 

Finikoundan satama


Oliivit eivät ole vielä kypsiä


Kylästä löytyi hyvä kauppa josta voitiin täydentää ruokavarastoja. Jarin olutvarasto näytti varsinkin aika kuivalta. Viikkoa ennen oli käyty  Lidlissä ja pääraaka-aineita oli vielä. Rannan ravintolassa käytiin yhtenä päivänä syömässä kalaa. 



Jarille sardiinit ja minulle päivän kala. Tarjoilija sanoi olevan kansallispäivä? Minun kala oli friteerattu turska ( tai samantyylinen koostumus) joka oli raaka, sitkeä ja kallis. Se tuli syötyä silti. Veneellä saa tehtyä onneksi parempaa ruokaa.  Menneen viikon aikana syötiin veneellä lihapataa, spagetti bolognaise, liha fajitakset, pizzaa, paistettua lohta, lihapullia. Leivoin kaurasämpylöitä 12 tunnin ajon aikana. 



Lähdettiin hakemaan kanistereilla dieseliä taksilla. Oli halvin tähän mennessä 150€/ 80 litraa. Kylästä löytyi venetarvikeliike josta löytyi vihdoinkin 12 voltin tuuletin (Jälkikäteen harmitti, että ei otettu kahta) ja Jarille uimalasit, kunnolliset. Rantakadulla vanha pappa myymässä kotipuutarhan tuotteita. Ostettiin viinirypäleitä ja kuivattua oreganoa iso pussi. 



Kävin apteekissa hakemassa mahdollisen ampiaisen pistoon lääkettä. Sain pistoon voidetta ja antihistamiinia? Pitäisikö sitä ottaa antihistamiinia ennakkoon jos surisivat pistäisi? Viihdyttiin kolme päivää täällä viihtyisässä kylässä. Ensin meinattiin jatkaa matkaa vielä pohjoiseen mutta jos vastatuuli alkaa on ylitys mahdotonta Sisiliaan. 

Aurinko nousee

Siispä klo 6 sunnuntaina matkaan. Ensin matka sujui hyvin, 40˚ kryssillä kunnes tuuli kääntyi vastaiseksi, tikkailtiin ja tuulen laskiessa ajettiin koneella. Etenemä vuorokaudessa 110mailia mutta vain 90mailia oikeaan suuntaan. 


Tehtiin valkosipuliperunoita ja huonoista pihveistä suikaleita. toinen vuorokausi meni paremmin, tuuli luoteesta 5-7 m/s väliltä ja mentiin 130 mailia. Syötiin kananugetteja ja valkosipuliperunoita. Merellä on hiljaista, ei näy delfiinejä eikä lintuja. Muutama purjevene tuli vastaan. Laivoja ja rahtilaivoja meni enemmänkin.

Olin varannut Lakkion satamasta paikan kun olimme laskeneet, että keskivauhdilla 5 solmua/ h olisimme perillä Syrakusassa viimeistään klo 18. Niin ei käynyt. Tuuli kääntyi itään ja hiljeni puolen päivän aikaan. Moottoriajelua jälleen. Syrakusta piti varata paikka jonka hinta on 65€ yöltä. Emme ole käyneet vielä kiertämässä hienon kaupungin katuja ja nyt olisi aikaa. Kuusi tuntia ennen saarta tuuli kääntyi vastaiseksi ja mustat pilvet peittivät taivaan. Tuuli nousi 13 m/sek. Ryskytettiin kohti aaltoja. Soitin satamaan kahdeksan aikaan illalla, että emme ehdi ajoissa sinne. Yhteys oli heikko. Ivan tivasi puhelimessa miksi emme ole jo satamassa, sisäänkirjautumisaika on klo 15-18! Vaikka kuinka monta kertaa piti selittää, oli vastatuuli eikä matka kulkenut toivotulla tavalla. 





Olin jo peruuttamassa varausta ( piti maksaa silti) kun Ivan ehdotti, että hän soittaa rannikkovartiostolle ja kysyy poikkeusluvan yöllä satamaan ajamiseen. Kun yhteys taas toimi, tuli viesti ok, saadaan ajaa sisään yöllä. Monen tekstiviestin jälkeen Klo 23 väläytteli laiturilla taskulamppua yövahti. Ohjasi meidät oikealle paikalle. Matalapaine laski lämpötilan meille sopivaksi +25˚. Kun päästiin perille meille tuli ilotulitus :)



Sataman suihku oli surkea joten sinne ei tarvinut toista kertaa mennä. Satama Lakkiosta pyöritti veljekset Ivan ja Christos.  He juoksentelivat edestakaisin laiturilla ja toteuttivat kaikki toiveet. Kierreltiin kaupungilla ja etsittiin hyvää ruokakauppaa. Se olikin vaikeaa kun kaikki olivat sotkuisia minimarketteja ja kaiken päälle ne olivat kiinni klo 13-16. Toinen ongelma oli löytää ravintola jossa olisi ollut meille kelpaavaa ruokaa. 

Kaikki on vähän rähjäistä

Pizzaa


Jätteiden lajittelu on uutta siciliassa. 

Apollon temppeli

Dieseliä piti saada vähän jotta päästiin Licataan lievällä vastatuulella. Satamaheput lupasivat hoitaa asian. 50 litraa maksoi 110€ ( hinta sisälsi 8€ hakupalkkion). Hintaan sisältyi myös tankkaus kanistereista.

Satama

 Ukkoset menivät Sisilian yli joka päivä. Jännitimme sekä pelkäsimme ukkosta eikä tullut mieleenkään lähteä vapaaehtoisesti testaamaan sääennusteen pitävyyttä. 




Oltiin 4 yötä satamassa. Maksussa oli kaksi vaihtoehtoa: käteisellä 220€ tai kortilla 260€, ns oikeaan hintaan. Viimeisenä päivänä otettiin Ape-mopokyyti. 40€ 30 min kurvailua pitkin kapeita vanhan kaupungin katuja, kannatti. 




Lauantaina ukkoset olivat ohitse. Lähdimme jälleen klo 6 kohti etelää, ennen vastatuulta. 30 mailia oli matkaa Portopaloon. Olimme samassa lahdessa yötä menomatkalla. Tuuli oli 9-13m/s välillä ja heiluttiin ankkurissa koko päivä. Sunnuntaina oli hieno aamu. Kumivene laskettiin veteen ja käytiin rannassa uimassa. Sen jälkeen kumivene pestiin ja pakattiin tool boxiin. Iltapäivä odotettiin tuulen käännöstä. Lähes viikko oli tuullut lännestä Sisilian etelärannikolla ja nyt tuulen piti kääntyä tunnin aikana itään. Tuuli kasvoi yli kymppiin ja sitten tuuli kääntyi 10 min sisällä. Omituista. Lähdimme kohti Licataa. Ensin oli isoja aaltoja vastaan mutta parin tunnin päästä vasta-aallot loppuivat. 6-8m/s takatuuli vei pelkällä keulalla melkein 5 solmun vauhtia eteenpäin. Perillä oltiin klo 7 laiturissa, 64 mailia tuli matkaa.



Aurinko laski 19.30

Kreikka ja Italia eroavat monella tavalla Kreikan eduksi. Kreikassa on siistiä kaduilla, jopa bussiasemalla lakaistaan piha joka päivä. Kaupat ovat järjestelmällisiä, siistejä ja monipuolisia. Roskiksia on joka paikassa. Ruokalistoilla ja suuressa osassa ruokapakkauksia on englanniksi myös sisältö. Ihmiset ovat avuliaita, ystävällisiä ja osaavat englantia myös ei turistipaikoissa. Julkinen liikenne on hyvä ja halpa. Hintataso kokonaisuutena edullisempi. 

Kapteeninpalsta (eli kapulla on asiaa)

Uusi moottori Chiarassa on toiminut hyvin eikä yllätyksiä ole tullut vielä eteen. Sain Antin & Ninan Bavariasta (Bav-33C.) Sama kun meillä
Antin ottaman videon, jossa esitteli boilerille tulevien letkujen paikat moottoriin ja ovat meillä eripaikoissa? Lähtevä letku on vesipumpun alla ja paluuletku tulee paisuntasäiliöön? Kun la Ninassa paluuletku tulee lämmönvaihtimen taakse. (Joka siis kuumapaikka moottorissa) ja tuottaa hyvin kuumaavettä boileriin joka on myöskin lämmönvaihdin. Sain myös kuvat ja videon moottorin kiinnikkeiden paikoista Antilta jolle suuret kiitokset avuista..Myös JB-boat (Jukka Pitkänen) jeesasi laturin kytkennässä. Potkuriin tarvitaan lisää nousua ja kolmelapainen
tilaukseen koska muuten ei saada tehokkaammasta moottorista täyttä hyötyä irti. Laskin kulutusta niin: sekalaisessa ajolla (välillä
pelkkää akkujen latausta 1200/min. Täysitehoisesti lataa.) 2.5l/h. 2800/min. 5.5kn. 
Jokatapauksessa toi kahdeksanviikkoa jumissa Kreetan Raythonilla oli henkisesti raskasta jatkuvaa odottamista ja epätoivoa uuden moottorin saamisesta? (Vanhakone oli siis ihan romuna koska käynyt ylikuumana ja glygolijäämiä kakkossylinterissä.) Myös kampiakselin takastefa vuoti öljyä moottorista. (Stefa vaihdettu jo kerran.) Ilmeisesti kampiakselissakin jo väljää?
Mutta nyt kaikki toimii ja ollaan matkalla kotisatamaan <200 mailia enään (Licata.) Itseasiassa en edes tajunnut kuinka hyvä mesta pitää venettä on juuri Licatassa koska sieltä saa kaikki mitä tarvitaan veneilyyn ja loput tilaamalla. Chiarassa on nyt uudet moottorit: Pääkone ja apukone (Honda 2.3hv.)






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2024 alkumatka

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura