Kohti Ranskaa

Kova tuuli esti meitä lähtemästä eteenpäin. Päätettiin jäädä saarelle. Pyykkipäivä pidettiin, kolme isoa koneellista pyykkiä kolmessa viikossa. Hyvä kuivausrumpu auttoi, eikä veneeseen tarvinut laittaa pyykkinaruja. Rannan fast food paikassa syötiin elämäni kamalin hampurilainen. Illalla tehtiin minipizzat. Juhannusaattona perjantaina Sirpa ja Seppo tuli koneella Amsterdamiin. He tulivat Harlingeen kahdella junalla. Me ostettiin lauttamatka myös Harlingeen 54€ menopaluu kahdelta, ei kallista. Matka kesti 1,5 tuntia. Harlingessa olikin vähän enemmän perinnelaivoja, jokikanavat täynnä. Siellä on myös tänä vuotta yksi Tall Ship racen etappi. 

Tapasimme gastit ja mentiin syömään yhteen kävelykadun ravintoloista. Snitzeli oli jälleen hyvä. Laiva lähti takaisin klo 19. 



Tuuliennuste muuttui ja jo seuraavana päivänä lähdettiin kohti Belgiaa. Vaikka herättiin jo klo 6 niin omituisesti vasta klo 11 oltiin valmiit lähtöön. Ajettiin saaren pohjoisen kautta. Suurin osa ajasta purjeilla ja 4 tuntia yöllä koneella kun tuuli tuli täysin takaa eikä pelkkä iso vienyt enää tarpeeksi eteenpäin venettä. Yövuorot jaettiin 2 tunnin pätkiin, sai nukkua ruhtinaalliset 6 tuntia putkeen. Ruokana oli lihapataa ja kanawokkia. Ensimmäisen 24 h matkan etenemä 128 mailia. Perillä Niewpoortissa Belgiassa oltiin klo 22, matkaa tuli 178 mailia. Syötiin iltapalaksi hampurilaiset. 




Aamulla tankkauksen jälkeen mentiin satamakapteenin osoittamalle paikalle. Suihkuun ja sen jälkeen kaasupullo metsästykselle. Käveltiin joen vartta pitkin eläkeläisen ja koululaisryhmien keskellä. Ensimmäisestä venetarvikeliikkeestä löytyi camping gas pulloja. Käveltiin hiekkarannalle ja syötiin lounasta. Käveltiin takaisin satamaan Aldi ruokakaupan kautta, joka oli huonompi kuin seuraava. Miehet kantoivat ensimmäisen kaupan ostokset veneelle. Sirpan kanssa mentiin toiseen parempaan kauppaan joka kuin tukku. 3 metriä korkeat hyllyt ja valikoimaa oli paljon. Tästä kaupasta ei myyty mitään kasseja. Ainoastaan pahvi- ja muovilaatikoita. Ostettiin siten juomia isoissa pakkaukssissa, joissa oli kantakahvat esim Punaviinilaatikko 5 litraa 17€. Illalla klo 20 lähdettiin taas ruokapaikkaa etsimään. Monen kilometrin jälkeen löytyi yksi jossa keittiö oli auki vielä 10 min ja saatiin tehtyä tilaus. 


Tiistaina lähdettiin aamusta kohti venetarvikeliikettä kaasupullon kanssa. Kauppa oli suljettu! Sen jälkeen kohti huoltoasemia, ei missään. Kohti toista venesatamaa, siellä kaikki tarvikeliikkeet olivat suljettu, vaikka aikataulujen mukaan ei pitänyt olla. 9 km turhaa kävelyä. Seuraavana aamuna heti kaupan aukeamisen jälkeen klo 10 Sirpa ja Seppo olivat liikkeen ovella ja me siivottiin vene Jarin kanssa. Matkapolkupyörät olisivat kyllä kätevät.. mutta ne vievät tilaa paljon, eikä sitä ole meillä enää. 


Klo 11 kohti merta ja Ranskan Cherbourgia. Jälleen yön yli matka, arviolta 200 mailia. Ruokana lounaaksi 3 juuston salaattia ja illalla lohinyytit. Yritettiin tehdä samanlaiset kuin mitä Eeva teki aiemmin, mutta ihan yhtä hyvää siitä ei tullut. 143 mailia ensimmäinen 24 h. Tuuli oli koilisesta 8-14 m/s. Pelkällä keulapurjeella mentiin, osan aikaa reivattuna. Aikamoiset aallot iskivät välillä kylkeen, vene natisi ja autopilotti korjasi kurssia. Virtojen vaikutus näkyy entistä enemmän. Vastavirralla pahimmillaan kuljetaan vain 2 solmua eteenpäin. Myötävirralla 10 solmua. 


Lähellä, n 30 mailia ennen rantaa, alkoi hirvittävä vasta- aallokko/ virta. Virta oli 4,5 solmua vastaan ja tuuli takaa 12 m/s. Mentiin alle 1 kn eteenpäin. Suuntaa piti kääntää 80 astetta eikä sekään auttanut. Kohti rantaa mentiin autopilotilla. 


Kone käyntiin ja kurssi parani kun vielä aidot kuljettajat veivät venettä oikeaan suuntaan. Perillä oltiin 00.30, veneen loki näytti 220 mailia. Oltiin Ranskassa Cherbougissa, Kolmas maa viikossa. 

Hermot alkaa mennä. Jari on ollut nyt polttamatta 4 viikkoa eikä kohtaukset ole loppuneet vieläkään. Sikarin lopettaminen on äärimmäisen vaikeaa ilmeisesti. Ei kulu päivääkään ettei asiasta puhuttaisi. Pitäisikö antaa polttaa ja aina rantaan tullessa antaa juosta monta kilometriä savuketta etsiessä ? Joskus tehtiin niin. Toinen köysi oli kiinni rannassa ja Jari lähti tukka märkänä. Mikä hirveä tuska kun ostopaikkaa ei löytynyt... Addikti, ihan sama mihin, miten siitä pääsee eroon?

Cherbourgissa ollaan oltu 2 kertaa aiemmin. Ei uutta koettavaa, mutta ensi kerralla muutama kuva siitäkin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2024 alkumatka

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura