Pohjois-Sardiniasta Siciliaan


Juhannuspäivänä herättiin klo 7 ja lähdettiin heti kohti Korsikaa. Löysimme sen kaakkoiskulmasta upean rannan Îles Lavezzi,  joka oli näkemisen arvoinen. Kahden tunnin latausajon jälkeen oltiin perillä ja syötiin aamiainen. Luonnonsuojelualue jälleen, mutta tällä kertaa lintujen takia jotka olivat pienessä saaressa. Nähtiin vain kauppatorin kokoisia lokkeja. Toivottavasti siellä oli joitain muitakin lintuja.






Korsikan saaren ja pikkusaaren välissä oli hiekkapankki jota pitkin pysyi kulkemaan. Upea! Paikka oli tosi suosittu päiväreissun kohde. Illalla veneitä jäi vain alle 10.





Seuraavana aamuna tuuli oli kääntynyt ja meidän ankkuri rekannut (irronnut alkuperäisestä paikastaan). Pohjassa näkyi laattamaisia kiviä. Päätettiin vaihtaa kannaksen toiselle puolelle ankkuriin. Alkuun oli hyvä mutta tuuli kääntyi ja sen mukaan mainingit keinuttivat venettä koko yön. Svelli on ärsyttävää.


Aamulähtö jälleen ja syötiin aamiainen matkalla etelää kohti. Luvassa oli 10-14 m/s tuulta lännestä seuraavat päivät. La Maddalenan saaristo on Sardinian koilisessa. Luonnonsuojelu alue jälleen jonne meidän veneellä olisi pitänyt maksaa 103€/ viikko tai 18€/päivä. Olisi pitänyt käyttää poijuja tai joillekin paikoille hiekalle sai ankkuroida jos se oli 300m rannasta. Veneitä tuli vastaan väylällä satoja jotka menivät sinne. Päätettiin, että me ei mennä etsimään paikkaa sieltä ja makseta. Ajettiin ohi. ( Jälkeenpäin jäi vähän harmittamaan, mutta yhdessä lomassa kaikkea ei ehdi.)


Seuraavan rannan Arzachena , vetovoimaa isojen moottoriveneiden ja jahtien paikkana ei ymmärretty. Mitään palveluita ei ollut rannassa ollut meille mutta hotelleja siellä oli. Rannat oli täynnä poijuja jotka olivat pikkuisen suurempia= halkaisija 2m. Mentiin ihan rannan tuntumaan ankkuriin ja viereen ajoi jahti. Oli helikoptereita kannella joillakin ja 100 metrin purjelaivoja. Oltiin vain yksi yö. Käytiin rannalla uimassa ja viemässä roskat lajitteluroskiksiin kun uimaranta tyhjeni.






Upea hiekkapohja löytyi  Golfo Arancista ja sieltä löytyi myös palveluita kuten pizzaa ja juomaa. Jääkaapin pohja näkyi eikä täyttänyt enää vatsaa. Pieni kauppa löytyi ja sieltä saatiin täydennyksiä aamiaiselle. Käytiin rannalla makaamassa varjon alla. Oli muuten kallein tähän mennessä 35€ kaksi petiä ja varjo. Viihdyttiin kolme yötä tässä ankkuripaikassa.



Patsas oli näkyvissä muutaman tunnin päivällä ja musiikki soi rannalla

Meidän vene sormen edessä

Kallein makuupaikka varjossa



Pehmolelut olivat valloittaneet puutarhan

Tauluja oli lisätty talojen seinille

Kallein spritzer 10€


Olbia on saaren toiseksi suurin kaupunki. Sinne mentiin kokeilemaan saadaanko paikka Circolo Nautico Olbia satamasta. Navilyssä muut kertoivat, että paikka ei vastaa puhelimeen eikä sähköpostiin. Sinne pitää ajaa laiturin päähän ja kutsua vhf:llä. Niin tehtiin ja saatiin paikka. Sääennuste lupasi kovaa tuulta alkuun myös ukkosta. Oli kiva olla turvallisesti kiinni tuulen ulvoessa max 19 m/s.

Käveltiin mäkkäriin lahden toiselle puolelle. Käveltiin vanhassa kaupungissa joka oli kokonaan kävelykatua. Taksilla mentiin Lidliin ostoksille 15/ 20€ suunta. 220€ viikon ruoat ja juomaa. Halpaa!


Väylä ennen Olbiota, kalapyydyksiä/ kasvattamoita molemmilla puolilla väylää, satoja




Paras ilmainen eväs baarissa Sardiniassa




Kapteenin palsta (Kapulla on asiaa)

 Maanantaina 03.07.23 lähdettiin Olbista marinasta joka oli kaupungin halvin…(Eka vuorokausi 75€ ja 1.7 alkaen sesonki 1. Hinta 90€/vrk.)

Oltiin jumissa sään takia sit 3vuorokautta ja lähtö taas jännitti kun ahdas paikka vene laiturissa perä edellä mooringeissa (2kpl.) Puuskat jopa 10/ms. Marineeron avustuksella ja ohjausköydellä onnistui sitten hienosti.

Säätiedot kertoivat  länsituulesta ja 5-10ms. Meillähän paluumatka sardiniasta alkoi täältä ja kokka kohti pohjois-Siciliaa. Tuuliennuste kahdelle päivälle tätä kapunpalstaa kirjoittaessa, meni metsään (mereen siis!) Aluksi ei sit tuule yhtään ja vanha maininki velloo erisuunnasta kun uusi tuuli (pyörii ja purjeet paukkuu.) Seilorit tietää…Meillä matkaa 230 meripeninkulmaa (mailia siis.)

Eka vuorokausi ei ehtinyt alkaa.? Mutta ongelmat ehti ensin. Olin aamuvahtivuorossa ja torkahtaneena styyrinsohvalla ja havahduin kun vene pyörii ympyrää? (Meillä munakello väijy kun ollaan avomerellä 30minuuttia ja pärisee.) Nyt oli maininkien ja moottorin käyntiäänien sekä munakello oli kaatunut pöydälle eikä soinutkaan? Noh..Sanoisi Seppo. Siitä sitten ylös ja ruorin taakse… Autopilotin moottori huutaa täysillä ja ruori lähes ääriasennossa ja vene siis tekee ympyrää 6 knotsin vauhdilla. Eiku kädet rattiin ja pilotti kiinni.

Otin suunnan 125 astetta ja ajelin väijyvuoron loppuun ja annoin Ninan nukkua rauhassa lepovuorossa loppuun. 

Diagnoosi oli helppo kun uskoin autopilotin (ruorimalli) hihnan olevan poikki.

Työyksikön avaaminen on helppo toimenpide koska nämä hihnat on kulutustavaraa. Meillä viimeksi vaihdettu ehkä 2019 ennen covid-epidemiaa?

Myös pilotin vaihteisto hajonnut muutaman kerran.

Tällä kertaa selvittiin hihnan vaihdolla joka oli melkein poikki? Käyntiääni paljastaa jo paljon kun hihna vetelee viimeisiään isoissa maininkiaalloissa.

Hihnan vaihdon jälkeen saatiin sit ekat kunnon tuulet ja myös tuulikulma hyvä

120 astetta (tosituuli.) Tätä stooria kirjoittaessa vauhti 6kn. Ja suoraan maaliin.









Tuuli ei ollut ennustuksen mukainen. Purjeilla päästiin ajamaan vain 9 tuntia. Vanha aalto ja heikko tuuli on huono yhdistelmä. Maksettiin tästä ylityksestä yli 100€ dieseliä kun olisi voinut päästä ilmaiseksi. 


Sisilian luoteiskärkeen päästiin ke aamulla klo 8. San vito lo capon ranta ei suojellut NE tuulelta mutta tuuliolosuhteissa onneksi maltillista. Väsytti kun ei saanut nukuttua yöllä. Tehtiin ruokaa, tiskattiin, juteltiin Peerin ja Rian kanssa ( he ovat Ahvenanmaalla). Sirpa ja Seppo,sy Annelia, pääsivät Hankoon Karibian kierroksen jälkeen. 






Aamulla virtaa oli meissä enemmän ja päästiin rantaan kumiveneellä. Satoja/ tai tuhansia aurinkovarjoja pitkällä rannalla. Ravintolakatu ja hotelleja rannan takana. Sunnuntaina mennään viereiseen kylään Castellammare del Golfoon. Leena ja Markku tulee kyytiin viikoksi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2024 alkumatka

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura