Siciliasta kotiin Interrail-lipuilla
Siirryttiin Castillommaren del Golfo sataman viereen yöksi ankkuriin. Lähetin tekstareita satamaan ja saimme paikan sunnuntaina. Ei ollut nettisivua, navilyn kautta ei voinut varata, vain numero ja viestillä yhteys. Mennessä oli kova 14m/s tuuli rannasta, ankkuri piti hyvin. Vesi kirkastui kun tuuli himmasi. Käytiin uimassa monta kertaa, oli kuuma päivä jälleen.
Sunnuntaina siivottiin vene ja ajettiin satamaan. Poikkeuksellisen hyvin palvelu toimi marineeroilla. Yksi otti köydet. Kaksi laittoi moorinköyden. Yksi pyysi venepaperit. Wau!
Leena ja Markku tuli bussilla ja kävelivät kylän läpi rantaan. Illalla käytiin syömässä pizzaa.
Aamulla kävin kysymässä marineeroilta miten voisi päästä kauppaan. 5 min myöhemmin auto tuli hakemaan meitä. Kauppiaan poika tuli hakemaan ja vei Conadiin ylämäkeä 2 km. Lastattiin ostoskärry täyteen. Kassalla meidät ohjattiin tietylle kassalle, yksi kaupan työntekijöistä pakkasi ostokset kasseihin ja kun kassi oli täynnä vei poika ne autoon. Wau! 220€ viikon ruoat ja juomat neljälle. Auto oli vaihtunut isompaan jotta ostokset mahtuivat kyytiin. 20€ maksettiin tästä hyvästä palvelusta.
Maksun kanssa oli pieni epäselvyys. Väittivät, että me oltiin kaksi yötä. Näytin viestejä jotka olin lähettänyt. Selvisi, että heidän käännös englannista oli kääntänyt päivien nimet väärin. Yksi yö 85€. Pois lähtiessä tuli marineerot ottamaan mooring köyden ja peräköydet pois. Kiipesi sitten viereiseen veneeseen.
Ankkuriin mentiin P.ta Lungaan 20 mailin päähän läntiseen reunaan Sisiliassa. Upea, kirkas vesi. Kuunneltiin musiikkia ja heilutettiin käsiä illan kuluksi :) tanssiminen kannella on liian vaikeaa…
Tiistaina käytiin tankkaamassa Trapanissa ja siitä ajettiin Favignanan luonnonsuojelu alueelle Cala Rossa. Otettiin poiju kun sellainen oli vapaana, vettä 11m. Vesi oli kirkasta, pohja näkyi. Ankkurialue oli täynnä pikkuveneitä, lähemmäksi rantaa ei olisi päässyt. Kumiveneitä paljon. Maksun kerääjät tulivat, emme olleet maksaneet etukäteen mitään. Poijumaksu ja luonnonsuojelualueen maksu oli 30€/ yö. Otettiin kolme yötä. Illalla kumiveneet ja muut cruiserit lähtivät. Yö oli hyvä. Aamulla kumivene laskettiin veteen ja toiveikkaasti ajateltiin rantaan ajoa. Ranta oli kuitenkin jyrkkä ja kivinen, ei olisi onnistunut. Lähdettiin seuraavaa paikkaa etsimään.
Tuuli oli jälleen aika kova 10-14m/s. Punta Faraglionessa oli vähän suojaa mutta saari oli matala tuulen suunnalta. Laitettiin poiju takaa kiinni. Jälleen rantaan mutta paikalla olikin mies joka huusi ja räyhäsi, ei saa kumiveneellä mennä. Ranta oli jyrkkä ja kivinen. Kovan tuulen takia toiselle puolelle saarta ei voinut mennä ja päätettiin, että lähdetään yön jälkeen Trapaniin.
Trapanin sataman suojamuuuri oli iso, se piti aallokon poissa ankkurissa. Ajettiin kumpparilla yhteen marinoista ja kysyttiin lupa saada pitää venettä pari tuntia siellä. Käveltiin keskustaan ja takaisin.
Seuraavana aamuna käytiin myös kävelyllä ennen kuin tuuli kääntyi meille sopivaan kulmaan iltapäivällä. Neljän aikoihin lähdettiin kohti Licataa. Tuuli kääntyi vähitellen ja heikkeni yöksi eikä päästy ajamaan purjeilla hetkeäkään. Viimeinen yö vahtien, valveilla. Kopsahdus kuului keulasta. Joku kalastuspoiju osui varmaankin veneeseen. Pimeällä niitä on mahdoton havaita. Joissain oli valo jolloin se oli helppo kiertää.
Kello 10.30 oltiin Licatassa. Leena ja Markku oli vuokrannut kämpän läheltä rantaa pariksi yöksi. Käytiin siellä viilentymässä ennen ruokapaikan etsintää. Koko kylä oli täynnä kävelijöitä, Olihan lauantai. Suurin osa kaduista oli suljettu ja perheet pääsivät tapailemaan tuttuja. Toiveissa ollut ruokapaikka oli täynnä kuten kaikki muutkin. Päädyttiin Skybarin terassille ja haettiin pizza Myllystä.
Sunnuntaina Netta tuli ja mentiin heti grillaamaan. ( Naurettava pantti piti maksaa yhä satamalle 100€).
Conadin lihatiskin erilaiset valmiit vartaat ja raakamakkara oli ruokana salaattien ja leivän kanssa. Lämpöennätyksiä on rikottu Sisiliassa. Onneksi Licatassa oli vain +29˚ yöllä ja +37˚päivällä. Nykyään meillä on yksi isompi puhallin ja 3 pienempää, niiden avulla selviää jotenkin.
Torstaina lähdettiin kotimatkalle reilaamalla. Sitä ennen piti pestä ja tyhjentää kumivene, ottaa purjeet, sprayhood, bimini pois. Siivota ja tyhjentää koko vene. Valitettavasti veneeseen muutti salamatkustaja. Netta näki hiiren kaappien päällä. Yöllä se oli jyrsinyt mun raepussia mutta ei päässyt perille. Jari kävi ostamassa pari hiiren loukkua, mutta seuraavana aamuna juusto oli hävinnyt ja ruokailijaa ei näkynyt.
Matthew lupasi keksiä keinon saada se kiinni.
Torstaina vene jäi melkein vuodeksi jälleen odottamaan. 2,5 kuukautta on tarpeeksi pitkä aika jotta haluaa lähteä mielellään kotiin. Tällä kertaa mentiin kotiin junalla.
9.30 bussilla ensin Cataniaan josta lähti 14.50 juna Milanoon. Junassa oli ostettu paikat osastoista joissa oli 4 paikkaa. Tilattiin liput vähän myöhään koska paikkoja ei saatu samaan koppiin. Paikkanumerot olivat myös vähän väärät- oikeat olivat -2 paikkaa lipun numerosta. Laivaan juna ajoi Messinasta. Hankala projekti kun juna meni edestakaisin. Laivaan mennessä lähti sähköt ja juna muuttui saunaksi.
Junasta piti lähteä onneksi pois laivamatkan aikana ja pääsi kannelle ottamaan happea ja ostamaan kylmää juomaa. Junasta sai vain kuumia juomia kun siellä ei ollut kuulemma jääkaappia?! Juna tuli ulos laivasta ja ajoi asemalle ja siihen se sitten jäi. Linja vika. Mikään juna ei liikkunut samaan suuntaan. Osa italialaisista oli raivoissaan ja puhisi konnareille. Sähköt tulivat takaisin kolmen tunnin tauon jälkeen. Ja linjat tulivat kuntoon kun juna oli myöhässä 2,5 h aikataulusta. Viereisessä vaunussa ilmastointi ei toiminut koko aikana.
Illalla konnnarit jakoivat tyynyt, peitot jne, Kuumia vesitölkkejä. Nojatuolit muuttuivat sängyiksi ja jokainen petasi oman. Meillä oli yläsängyt. Netta joutui toiseen hyttiin jossa oli 3 miestä.
Milanossa oltiin kolme tuntia myöhässä. Milanosta haettiin Mäkkäristä ruoka mukaan junaan joka meni Sondrioon. Sondriosta bussilla Tiranoon. Klo 20.15 oltiin B&B Ostello del Costellossa väsyneenä. Isäntä tarjosi kylmät kaljat, tosi hyvä asiakaspalvelija. Käytiin iltakävelyllä kylällä. Upea paikka!
Churissa nopea välipala ja juna kohti Zürichiä.
Junan vaihto Luzerniin. Luzernista olin varannut jälleen halvimman hotellin Ibis Budget aika läheltä asemaa. Illalla käytiin kävelyllä ja syömässä fondyy.
Luzernista Baseliin klo 12.30 junalla. Baselissa oli aikaa 5 h jolloin käytiin syömässä Snitzelit ja käytiin Reinin varrella kävelyllä.
Yöjuna Hampuriin. Meillä oli jälleen hyvät eväät ja pöytä. Nukkuminen istuen oli vaikeahkoa. Mutta kai sitä jossain välissä nukkuikin. Hampurissa oltiin 6.30 ja syötiin aamupalat.
Hampurin aseman jälkeen oli ratatöitä jotka haittasivat liikennettä. Mentiin paikallisjunalla Altonaan ja sieltä Flendburgiin. Sieltä hypättiin Fredericiaan menevään junaan. Ratatyöt olivat Frederician ja Slagelsen välillä Tanskassa ja se väli oli korvattu busseilla. Hyvin onnistunut järjestely. Slagelsesta vielä junalla Kööpenhaminaan. 6 junaa ja 1 bussi vuorokauden aikana- se oli paljon.
Köpiksessä oli huone Imperial hotellissa. Lähellä asemaa mutta vanhahko. Käveltiin rantoja pitkin ja syötiin 1733 ravintolassa. Hyvää oli!
Ongelmista, myöhästymisistä on luettu Malmön ja Köpiksen välissä. Niimpä ajoissa aamulla kohti Malmöä ja vaihto Tukholmaan menevään junaan. Illalla Siljalla kohti Helsinkiä. Laiva oli ihan täynnä. Ei päästy buffaan eikä ravintoloihin syömään. Kahvilasta katkarapuleipä ja fish&chips.
- luokan interrail lippu maksoi 440€ 7 päivää. Käytimme niistä kuusi päivää. Paras matka Tirano-Chur. Kaunein kaupunki Tirano. Paras ruoka oli 1733 ravintolassa.
Siirtymiä 16 matkaa
Bussi 2,5+0,75+1,5=4,75 tuntia
Junalla 24,5+2+4,25+1,25+0,75+1+10,25+0,2+1,8+1,5+0,75+0,75+4,5=53,5 on 2 vrk ja 5,25 tuntia
Kommentit
Lähetä kommentti