Kohti Kanarian saaria
Aurinkorannikko on ollut meillä tuuleton ennenkin. Moottorointia 90 mailia, 11 tuntia Almeriamarista Benalmadenaan. Navilyn kautta sai tehtyä varauksen. Tultiin puoli yhdeksän satamaan. Kaikki vuokramoottoriveneet olivat tankkaamassa ja pyörittiin puoli tuntia ympyrää satamassa. Toimisto oli kiinni, marineero otti vastaan ”no English” antoi mun täyttää tiedot itse vaikka navilyssä olisi ollut kaikki paperit. Uuden moottorin tietoja minulla ei ollut mutta laitoin jotain :) Yhden mokan tein: kysyttiin mastoa. Luulin, että korkeus 14m mutta se olikin montako 😳. Heppu korjasi sen ilman English. Viisastuneena 2018 kokemuksesta täällä, ajoimme veneen keula edellä laituriin. Oli helppo kulkea veneestä pois.
Outi ja Christer tulivat veneeseen kymmenen aikaan. He ovat meidän mukana n kolme viikkoa Kanarian saarille.
Viime vuonna Outi ja Christer oli ensi kertaa purjeveneessä yötä kun oltiin Sardiniassa. Silloin tuulta ei ollut kuin yhtenä päivänä, eli purjehduskokemus oli vielä saamatta. Tänä vuonna sitä on tulossa paljon, noin 800 mailia.
Sunnuntaina käytiin uimassa ja rannalla, vesi ehkä vain + 18 ˚, kylmää siis. Ilmakin on ollut tähän saakka sopivaa. Kreikassa ja Italiassa on ylikuumaa.
Suomessakin on ollut lämpimämpää. Uidessa todellakin virkistyy. Uinnin jälkeen käytiin syömässä rannan ravintolassa. Jari sai vihdoinkin taas pieniä tulella grillattuja sardiineja. Hinta niillä oli noussut euron kuudessa vuodessa. Ihan kohtuullista. Ruoan jälkeen otettiin taksi ja ajettiin kaapelihissille jolla pääsee lintutarhaan ja näköalapaikalle. Tällä kertaa nähtiin myös lintunäytös.
Ostettiin tapaksia iltapalaksi veneelle. Tapahtumarikkaan päivän jälkeen ei ollut vaikea nukahtaa. Maanantaina aamusta Lidliin ostoksille. Oli huomattavasti halvempaa kuin Italiassa 500€. 23 kassia tavaraa soviteltiin paikoilleen. Lähdettiin kohti Gibrattaria. Meidän oli tarkoitus ajaa autiolle hiekkarannalle Sotogranden lähelle grillaamaan ja uimaan. Matkalla katsoin jälleen sääennusteen. Gibrattarilla kääntyy tuuli länteen tiistaina ja tuulta kestää viikon. Jää siis apinat ja La Linea näkemättä. Onneksi mitään tehtäviä ei jätetty tekemättä. Tankit on täynnä ja ruokavarastot. Oltiin yötä Gibrattarin itäpuolella ison hiekkarannan edessä. Käytiin uimassa ja pesulla meressä vesi n +16˚. Yö oli pahin svelli keikutus tänä kesänä. Pesukone myllytyksen jälkeen aamiainen ja Suunta kohti Atlantia.
Kapteeni jatkaa: (Kapun palsta)
Sääennusteet tulevalle viikolle olivat muuttuneet ja aikaistuneet vastatuuleen.
Jouduimme siis aikaistamaan lähtöämme Kanarialle parillapäivällä.
Lähdimme siis kohti Atlanttia jättäen rantagrillauksen ja Gibralttarin apinavuoren väliin.
Alkumatkasta kapu jännittää ihan sikana Orca-vaaran takia…(Orca=delffiinien sukuun kuuluva valaslaji). Orcalauma on hyökännyt/leikkinyt useamman purjeveneen kimppuun ja vahingoittanut useampia aluksia ja juuri näillä vesillä
Gibralttarin lähialueilla varsinkin gibiksestä Portugaliin. Jo 7 alusta uponnut hyökkäysten takia…Repivät peräsimen irti kiinnityksistään.
Christerin kanssa ei aika käy pitkäksi kun vihjaa korjausprojekteistä. Äijä on varsinainen moniosaaja ja nytkin vihjasin kumiveneen nostokahvojen uudelleen liimauksesta…Kerroin että ostin jo kaksikomponenttiliimaa PVC-muoviin,
Niin liima oli jo sekoitettuna ja valmiina liimattavaksi vaikka pesin vielä hampaita. Liimattavat paikat jäi vielä kuivumaan ja kestää kolmepäivää
Ennenkuin liima täysin kuiva.
Saalinkien (ylä ja ala) välissä menee vanttivaijerit ja vasemman (Paapurin)
Puolella oli vanttivaijeri löysällä ja unohtui tai ei jaksanut /huvittanut nostattaa itseäni sinne ylös mastoon alasaalinkien korkeudelle… n.3 metrin korkeuteen.
No siitähän seuras tietty pahin mahdollinen, joten sokka löystynyt vatkaamisesta ja irtosi sitten Atlanttin aalloilla ja jäi roikkumaan yläsaalingista
Tutkaheijastin joka mureni täysin ja satoi alumiinilevynsä kannelle ja tietenkin
18-20m/s tuulessa ja yöllä pimeässä. Terveisin Jari
Gibrattarin tuuli alkoi kun päästiin Tarifan kohdalle. 10-16 m/sek tuuli takaa Outi ja Christer ajoivat oman osuutensa. Jari perinteisesti ei jaksa vaan laittoi autopilotin päälle heti. ”Ajoi oman kaksituntisen” ja oli kivaa. Minun vuoro alkoi sen jälkeen. En päässyt edes ruorin taakse kun autopilotin hihna katkesi.
Pienen sadattelun jälkeen piti muistaa positiiviset asiat: onneksi meitä on neljä veneessä. Olisihan ollut kivempi ajaa yöllä heikossa tuulessa autopilotilla kuin keskellä päivää… Matka jatkui takasivutuulella kun käännyttiin 30 mailin päästä Tafifasta kohti Kanarian saaria. Ensimmäisen vuorokauden mailit 124, toisen 107, kolmannen 128. Neljäs 131 ja viides 150 mailia. Kolmantena päivänä tuuli kääntyi vastaiseksi, alkoi tikkailu. Päivä jaksettiin mutta illalla moottori käyntiin. Tuuli kääntyi yöllä ja päästiin purjehtimaan jälleen oikeaan suuntaan. Kaikissa sääennusteissa oli luvattu NNW tuulta ja alkumatkan W tuuli oli outo. Tuuli kääntyi pohjoiseen vasta perjantaina. Emme halunneet Afrikan rannikolle vaan ajoimme yli 40 mailin päässä sieltä, silti kalastajia oli kaukana merellä. Rahtilaivoja nähtiin aika vähän, delfiinejä kaksi kertaa. Kolmantena yönä irtosi saalinkien välivantti. Tutkaheijastin oli kiinni siinä ja se hakkasi mastoa. Olipa ärsyttävää sekin. Palasia heijastimesta putoili kannelle, vantti heilui ja tarttui milloin mihinkin.
Yöllä oli kauhea ajaa. Ei kuuta, ei tähtiä vaan pimeys. Läntiset hyökyaallot käänsivät venettä. Pohjoiset aallot veivät eteenpäin. Jokainen oli ajovuorossa ihan pihalla hetken, tehtiin lehmänkäännöksiä. Tuuli oli 8-12m/sek. Yövuoron jälkeen energiat oli loppu. Vuorokauden aikana sanottiin hyvää yötä ja huomenta kolme kertaa. Hampaiden pesun välillä oli matka edennyt 60 mailia.
Lanzarote näkyi vasta 5 mailia ennen ensimmäistä pientä saarta. Oli pilvinen ilma kuten muinakin aamuina. Delfiinit tulivat moikkaamaan. 668 mailia tuli täyteen tällä etapilla.
Wc meni jälleen tukkoon. Nyt säiliö ei tyhjentynyt ollenkaan. Ajettiin Marina Lanzaroten lähelle ankkuriin. Jari hyppäsi mereen ja yritti saada ulkokautta tukosta liikkumaan. Ei onnistunut. Marina Lanzarotella emme käyneet viime Kanarian käynnillä 2014. Arrecifen kaupunki on erittäin siisti, vähän turisteja ei kuten Playa Blancalla tai Carmenissa. Satamapaikka oli halpa 16€/yö. Olemme etsineet vuosipaikkaa saarilta. Teneriffan santa cruz tarjosi 5300€, Las Palmas ei ota varauksia. Saat jos saat paikan… Lanzarote tarjosi 4052€ jos maksat ennakkoon koko vuoden. Satamassa kaikki tarvittavat palvelut ja siistiä, se teki vaikutuksen. Päätimme ottaa sen.
Wc ongelman ratkaiseminen kesti puoli päivää miehiltä. Syyksi selvisi uusi wc:n hoitoaine jonka ostin Almeriamarista. Se poisti kaiken pissakiven säiliöstä. Sitä oli tankin pohjalla 15 cm kakku. Christer vinssari Jarin mastoon ja sekin tuli kuntoon. Autopilotin hihna ei ollut poikki mutta alennusvaihteisto oli rikki. Veneen varastosta löytyi 2018 ostettu. Jari sai senkin kuntoon. Nyt ääni on ihan erilainen kuin ennen=hiljainen.
Kuvia viehättävästä Arrecifestä
Outi ja Christer vuokrasi auton ja kävivät sillä kiertämässä saarta. Jari teki korjaushommia ja minä siivosin. Viiden aikoihin päästiin auton kyytiin kun hommat oli tehty veneessä. Käytiin viinitilalla ja Puerto del Carmenissa. Aamulla käytiin Lidlissä. Matka jatkuu kohti Gran Canariaa.
Ruokana matkalla oli:
Kanaa, lohkoperunoita, jogurttikastike
Entrecote pihvit, lämpimiä kasviksia, juustokastiketta
Lihapataa, riisiä
Paistettua lohta, ravioleja homejuustokastikkeessa
Wienerleikkeet, perunasalaattia
Spagetti bolognaise
Tortilla jauhelihalla
Porilaiset
Kinkkupasteija
Salaatteja
Hampurilaiset
Porkkanasämpylät
Pizzaa
Kommentit
Lähetä kommentti