Kesä 2024 alkumatka

Kesän matkasuunnitelma n 2000 mailia eli n 3800 km.

Perinteinen lähtöjuoma


Loma alkoi esipurjehduksella Tallinnaan Annelialla. Tiistaina lento Air Balticilla Cataniaan. Meillä oli viikko aikaa tehdä huollot ja hankinnat Licatassa. Matthew oli tällä kertaa tietoinen aikataulusta ja olikin odottamassa meitä veneellä. Pimeässä illassa laittoi lankongin paikoilleen . Osti meille sähköä ja laitettiiin vedet tankkiin. Päivällä hän oli laittanut jo jääkaapin päälle. Pitkä päivä takana, isot matkalaukut jäi purkamatta keskelle lattiaa.  Uni tuli nopeasti. Talvella tilasin jääkaappi/ pakastin arkun läheiseen venetarvikeliikeeseen. Piti testata onnistuuko jääpalojen teko. Hyvin onnistui kolmessa tunnissa. Oikeasti se ostettiin varoksi jos alkuperäinen jääkaappi hajoaa. Purjeet laitettiin paikoilleen, lazybag, sprayhood, bimini myös jotka oli huollettu paikallisella ompelijalla. Uudet patjat oli laitettu takahyttiin ( tilattiin kovat kun Seppoa uskottiin) ja salongin pöytä on lakattu. Pöydästä tuli upea!






Potkuri on puhdistettu sulkeltajan toimesta jotta pystyimme ajamaan telakalle lauantai aamuna. Oli pahan näköinen pohja.







Kun vene oli telakalla asuimme kirkon vieressä B&B paikassa. Mutta siellä aamiainen ei sisältynyt hintaan. Käytiin Matthewn kanssa hakemassa dieseliä ja kaupassa Lidlissä. Sisiliassa kuten muuallakin etelä Euroopassa on ollut kuivaa koko vuosi. Laiturin vesi on tuotu tankkiautoilla jostain kaukaa kaivosta joten kahviakaan siitä ei voi tehdä.


Ilmainen lounas



Netta tuli tiistaina. Käytiin kaupassa ja baareissa viimeisen kerran Licatassa. Yhden aikakauden päätös kun lähdimme aikaisin keskiviikkona Maltalle. 

Meidän piti mennä läntiseen laguuniin Gozolla Qala tad-Dwejra mutta tuuli oli lännestä ja aallokko sen mukainen suoraan sisään laguuniin. Mentiin sen sijaan lähimpään isoon lahteen yöksi poijuun Il-Bajja Tal-Mellieha.  Pientä iltapalaa 




Pakastin oli ollut päällä koko matkan ja aamulla klo 4 akut olivat tyhjät. Pakastin pois päältä ja unta lisää. Paikka näytti illalla jo masentavalta ja samalta se näytti aamullakin. Päätettiin lähteä itäiseen poukamaan Il-Hofra z-Zghira. Se olikin hieno.








Kumiveneellä pääsi rannalle joka oli kiveä, varpaat kivelle joka oli liukas, pystyssä ei olisi pysynyt. Hei, lasketaanko se Maltalla käymiseksi :)?


Jälleen aikainen lähtö jotta ehditään ennen ruuhkaa laguuniin Gozon länsipäässä. 33 mailia matkaa mutta poukaman kierrettyämme ei löytynyt matalaa ( alle 10 m) vettä jossa olisi ollut hiekkaa. Meillä ei ole ankkurivinssiä vaan Jarin hauikset on nostoon. Eli ankkuri laitetaan kerralla paikoilleen.  Blue lagoon on viereisellä Kemmunan saaren lounaisrannalla. Miljoona venettä! Viereisellä lahdella oli tilaa yhdelle mutta turistikatamariini ajoi suuaukolle ja jengi hyppäsi uimaan, takana tuli seuraava vene ja minä menin paniikkiin. Äkkiä pois. Seuraavassakin lahdessa oli paikka ja sinne ankkuri 13 m vettä. Ensin näytti hyvältä mutta ankkuri tuli mukana eikä pysynyt. Pois siitäkin. Oli ajettu Malta ympäri. Lähdetäänkö pois kävelemättä rannalla? Ei. Ajettiin ensimmäiseen paikkaan missä oli käyty ja samaan poijuun. Kumiveneellä rantaan jossa oli ystävällisiä Maltalaisia. Saatiin kumivene kellumaan vesisportti yrityksen poijuun. Meidät autettiin rantaan. Roskat lajiteltuina rantaan ja baarissa oli Happy hour ( kaksi juomaa yhden hinnalla) ja meitä alkoi hymyilyttämään. Kiva paikka! 


Pinacoladat

Kauppa löytyi läheisestä hotellista. Sieltä löytyi voin lisäksi myös portviiniä. Käytiin uimassa, talviturkki lähti. Shampoot hiuksiin meressä ja hoitoaine  rannan suihkussa. Espanjalaiset naureskeli, hulluja. Hotellihuoneessa onkin varmasti kiva läträtä mutta veneillessä niin ei tehdä. 


Tuulen suunta vaihtui itään lauantaina ja oli pakko jatkaa matkaa kohti Sardiniaa. Sisilian etelä puolella tulee yleensä lännestä mutta kerran viikossa idästä jolloin on mentävä vaikka kiva Malta jäi täysin kokematta. Kumivene kannelle auringon noustessa ja noin 300 mailin matka alkoi. Koko päivä purjeilla ja illan pimetessä tuuli loppui. Iso kalastusvene aiheutti sydämen tykytystä kun se ajoi suoraan päin vaikka väistin sitä yli 50 astetta. Se soitti kolme kertaa torvea kun painoin kaasua niin paljon kuin voin ja ohitin sen keulan edestä. Moottorointia aamuun kunnes vastatuuli alkoi ja tikkaaminen. Oltiin Sisilian länsipäässä. Tikatessa käytiin Tunisian vesillä. Tuli mustat pilvet, purjeita pienennettiin kakkosreiviin. Mentiin vauhdilla, tuuli oli 8-12 m/s. Toinen yö mentiin purjeilla, kryssittiin, aallot hakkasivat ja koko vene tärähti isoimpien aaltojen tullessa. Jari nukkui keulassa ja kävi katossa kerran minuutissa. Oli rankka yö. Kolmantena päivänä sama meno jatkui kunnes tuuli tyyntyi iltapäivällä ja oli ihan vastainen. 8 tuntia ajettiin moottorilla kohdetta kohti kunnes 01 oltiin perillä. Tuttu Villasimius näytti erilaiselta pimeässä. 2 vrk ja 19 h tehtiin matkaa, loki näytti 370 mailia. Kovaan tuuleen kryssiminen ärsytti ja väsytti.

Alkumatkalla oli kivaa


Ärsytystä


Aamulla kaikki oli taas hyvin kun sai nukkua, ei keinuttanut. Ilma on ollut yllättävän kylmä, Suomessahan se helle on. + 22˚ on ok mutta tuulessa se tuntuu kylmemmältä. Meri on +20˚ ( Maltalla oli +24˚). Käytiin pienemmällä uimarannalla ja illalla käveltiin Villasimiuksen kylään joka oli kolmen kissan päässä. Toisena päivänä vuokrattiin varjo ja tuolit rannalta. Illalla mennään pizzalle.




Paluu kylältä




Matkalla ruokana oli:

Kanawingsit, ranskalaiset

Lihapata, riisi 

Pasta bolognaise

Wienerleikkeet perunasalaatilla

Pihvit valkosipuliperunoilla

Porilainen

Tacot

Tonnikalapastasalaatti









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura