Loman alkupäivät

Terveisiä lennolta Malagaan 20.5.
Matkalla koneessa Malagaan on aikaa. Koneen netti muka toimii, käytännössä ei. Tällä kertaa päästiin vierekkäin istumaan, ei tarvinut maksaa siitä ilosta erikseen 60€. Norwegian opettelee keräämään myyntiä entisajan ilmaisista asioista kuten paikoista ja ruoasta. Ruokatuote ei vielä oikein kohtaa omaa makuani.
Tänään Veneelle päästessä ensimmäinen homma on mennä telakalle kysymään saadaanko ylösnosto tiistaille. Veneen pohjassa, vesirajassa on pitkä vesiheinä parta. Rannasta katsottuna vain kapealla alueella myrkkyvärin yläpuolella. Nostossa pyydetään satamaa pesemään pohja painepesurilla. Mukana meillä on ruumassa maalia 2 litraa pohjaan, vahaa ja näkinpoistoainetta. Sinkit odottavat jo veneessä. On kevätkunnostuksen aika.

Kapteeninpalsta: (Kapulla on asiaa)
Pitkä odotus (9kk.) taas ohi ja pääsee veneelle. Talvikausi meillä aina/taas Pitkä...Venefiilikseen vaikea päästä koska telakkameininki puuttuu,veneen ollessa muualla. Benalmadema on loistava talvimesta: valittu kaksi kertaa Maailman hienoimmaksi satamaksi jossa täydenpalvelun satama/vene palvelut. Jännä nähdä mitä kokotalven seisominen hajottanut tällä kertaa? Viimeksi jouluna: WCtä sai taas rassaa: Jokeriventtiilin vaihto ja myös Pumppu meni vaihtoon. Kiire ja stressi vaivaa Ninaa ja itsekkin hermona. Ekalle legille pitää päästä viipymättä koska ekat gastit jo vajaa parin viikon päässä (Seppo ja Sirpa) vanhat tekijät, ollu monessa mukana ja osataan yhdessä mennä....
Lennot on pitkiä jalat puutuu istuessa. Vähänväliä täytyy nousta jalottelemaan. Tänään ei tartte tehdä muuta kun käydä telakalla. Jos auki vielä iltapäivällä?seuraavana kapu kirjoittaa korjausraportin.


Benalmadenassa
Ihan kaikki ei mennyt odotusten mukaan. Heitettiin laukut veneeseen joka oli kuorutettu linnun kakalla. Juostiin telakalle, ilman Jarin juomataukoa. Telakalle oltaisiin päästy pikaiseltaan 28.5. Kahdeksi päiväksi olisi ollut aikaa 12.6. Uusia suunnitelmia tekemään. Syötiin rannan ravintolassa, käytiin kaupassa ja mentiin nukkumaan. Päivä oli pitkä. Jari lopetti jälleen sikarin polttamisen.


Seuraavaan aamuun oli mieliala jälleen parantunut. Pestiin vene, se kesti aika kauan kun hinkattavaa oli paljon. Spayhoodin ikkunat näyttivät pahalta ja tehtiin suunnitelmia sen uusimisesta. Moni on kehunut Almerimarin palveluita. Sinne on 85 mailia. Soitin sinne ja ihme! Tyyppi kertoi: on tilaa ja vene saadaan ylös parin päivän sisällä-päivä vain parani. Käytiin satamakonttorissa kirjautumassa ulos. Ajettiin taxilla Carrefourin kauppaan- reiluksi viikoksi ruokaa yms. Jari jaksoi kerrankin olla mukana hyvällä asenteella. Taitaa Nicorette pillerit auttaa.

Sääennuste näyttää monen eri sivuston kautta aamuksi mietoa vastatuulta. Ihan rannikolla pitäisi olla etelätuuli.
Herätys klo 5. Matkalla oltiin jo ennen puolta. Oli pimeää mutta satamassa on paljon valoja. Seurana ensimmäisen tunnin aikana kalastusveneitä- aurinko nousi ja olimme yksin merellä. Kaikki tuntuu oudolta mutta lihasmuisti toimii. Tuuli vaihteli matkalla 1-6 m/sek välillä vastaisena.
Ensimmäistä kertaa päivän aikana Jari tuli sisään veneeseen katsomaan pääsiäisen videoita. Samalla hetkellä ajoi rannikkovartioston vene kylkeen, näin sen wc:n ikkunasta. Kolme heppua halusi tulla veneeseen. Ok, tervetuloa. Yksi kiersi veneen sisältä ja kaksi täyttivät lomakkeet. Hommaan meni noin puoli tuntia. He loikkasivat takaisin veneeseensä. Vene hävisi taivaan rantaan ja 10 min päästä se tuli takaisin. Mitä nyt, onko jotain hätänä? Yksi oli unohtanut kypäränsä meidän veneeseen. Se laitettiin kalahaaviin :)


Päästiin klo 21 Almerimarin toimiston lähelle josta marineerot huusivat meille paikan, laiturissa odotti avustaja mooringin köysien kanssa.
Aamulla satamakonttoriin. Saatiin perjantai aamulle veneen nosto ylös. Päiväksi telakalle nosto ei käynyt, olisi pitänyt olla maanantaihin saakka. Eikä meillä ole niin paljon aikaa. Torstaina siivottiin keulan varasto, kaikki painava veneen oikealla puolelle. Samalla tuli järjesteltyä kaikki muukin. Käytiin venetarvikeliikkeissä. Vahausrättejä ei löytynyt mutta löytyi mm. uusi ämpäri (Seppo tiputti edellisen). Lisäksi Italian satama/ ankkurikirja jota ei enää saanut Suomesta. Illalla otettiin kuvia veneen vierestä.
Perjantaina piti olla yhdeksän aikaan veneen nostopaikalla. Olimme 4. vene. Muut laskettiin veteen, me odotettiin vuoroa n klo 10 vene nousi. Kuvista näkyy parta joka tulee 8 kk:n makuuttamisen jälkeen.


Käveltiin rantaan ottamaan videoita/ kuvia.
Lauantaina vahattiin veneen kansi. Illalla käytiin kaupassa läheisessä marketissa. Erittäin hyvä valikoima oli tarjolla. Ruokaa meillä riitti edellisestä kauppareissusta mutta juomia piti ostaa lisää. Ravintoloissa otan juomaksi tinto de veteranon. Kaupasta piti saada samanlaista ja se oli ylähyllyllä kahden pullon pakkauksissa. Jari otti pullot kantokahvasta ja samalla kahva meni poikki ja pullo tärähti kämmeneeni. Tuska ja irvistys. Onni onnettomuudessa: muovipullot eivät hajonneet ja tärähdyskipu menee ohi mustelman kanssa. Vedet, oluet, limut, viinit olivat kivasti pakattu kärryihin joilla ajattelimme rullailla suoraan laiturille. Kaupan parkkipaikan päättyessä kärryjen pyörät menivät lukkoon, eikä kärryjä saanut pois kuin kantamalla. Hieno gps lukkiutuminen vai mikä sen saikaan aikaan- uutta kehitystä joka oli ärsyttävää. Nyt kaikki piti kantaa mutta kun toinen käteni ei toiminut, niin Jari parka sai kantaa enemmän.

Sunnuntai aamulle oli luvassa meille sopivaa tuulta kahdeksi päiväksi sw 1-5m/sek. Lähtö klo 10.30 satamakonttorin kautta. Aurinko paistoi ja ensimmäinen vuorokausi meni leppoisasti. Ajettiin välillä tuulta hakemaan ja sitä saatiinkin. Purjeilla mentiin kahdeksaan saakka n 45 mailia. Ensimmäiset delfiinit tulivat tervehtimään kun kone saatiin käytiin. Iltaruokana oli vasikan lehtipihvit ja valkosipuliperunat. Perunat ovat ihan erilaisia kuin kotona vaikka ostettiin yleisperunoita. Hyvältä maistui kun oli nälkä. Yöväijyvuorot pidettiin 2 tunnin pituisina. Jonkin verran rahti- ja matkustajalaiva liikennettä. Klo 8 laitoin keulapurjeen auki mutta tuuli heikkeni ja tunnin jälkeen moottori taas kävi. Croisantit uuniin ja aamupalaa. Ensimmäisen vuorokauden matkaksi tuli 121 mailia.


Maanantaina tuuli virkosi uudelleen ja kaulapurje veti muutaman tunnin. Käytiin suihkussa ja tuulen suunnan vähän muuttuessa nostettiin isokin ylös. Päivä mentiin 5-7 m/ sek tuulessa. Vauhti oli samaa luokkaa. Täydellinen tuuli 100-150 astetta. Ruokana on vasikasta tehdyt fajitakset. Aamulla oltiin Ibizan edustalla. Tuuli nousi hiljalleen vastaiseksi ja ryntykseksi. Ajettiin rannikolle, nostettiin purjeet ja kokka kohti Mallorcaa. Toisen vuorokauden saldo 127 mailia. Tuuli oli NNE. 30-40 asteen kulmalla päästiin erittäin vaihdikkaasti Mallorcan rannikolle. Tuuli oli kovaa, purjeet reivattiin ja ajettiin käsin koska autopilotti rutisi liikaa.
kunnes jälleen... miksi? Tuuli vaihtoi suuntaa minuutissa itään. 10-12 m/sek vastatuuli- kone ei meitä vienyt kohti toivottua rantaa jonne oli 18 mailia vielä matkaa. Suuntasimme koti lähintä satamaa. Kutsuin VHF:llä satamaa 10 min välein- kukaan ei vastannut. Ajettiin satamaan ja bensalaiturilla heppu ilmoitti- ei ole tilaa. Paikka oli täynnä suurtakin suurempia ökyjahteja. Suuntasimme seuraavaan satamaan kutsuen sitäkin- kukaan ei vastannut. Ajettiin bensalaituriin kiinni ja kone/ potkuri täristi venettä ihan urakalla- pakki ei toiminut kuten piti. Mikä nyt oikein oli vikana? Väsyneenä ajateltiin, että mietitään huomenna. Mentiin nukkumaan 22.30. Herättiin 00.30 kun joku hakkasi veneen kylkeä. Polotuksesta ei saanut mitään selvää. Vaatetuksesta päätellen mies oli ehkä vartija joka heitti meidät pimeään yöhön takaisin. Siinä ei saanut olla. Vene tärisi yhä kun kone kävi. Voihan***** Kuinka vaikea onkaan tottua pimeään ja herätä? Päätettiin suunnata nyt sinne mihin piti mennä ensimmäisen kerran La Palmaan. 16 mailia matkaa, väsytti. Kutsuin lähempänä satamaa, ihme ja kumma sieltä vastattiin- ei ole tilaa. Uusi suunnitelma: ankkurointi. Uh, pimeä lahti ja kaupungin valot taustalla, näki vähän. Ankkurilahdessa oli muita veneitä 46, 50 ja 18 jalkaiset Aisin mukaan. Oli monta muutakin. Hiljaa jotta muut eivät heräisi. Ankkuri otti kiinni kerralla. Takana oli kallio ja edessä muut veneet. Saadaanko nyt nukkua? Kello 4 sai pään taas tyynyyn lopen väsyneenä.



















Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2024 alkumatka

Kohti Kanarian saaria

Lanzarote ja Fuerteventura